June 8, 2009

jawapan kepada semua soalan..


Al-Quran sudah pon menjawab segala-galanya

KENAPA AKU DIUJI?
Surah al-ankabut,ayat2-3
apakah manusia itu mengira bahawa mereka dibiarkan(saja)mengatakan:'kami telah beriman', sedangkn mereka tidak dijuji lagi? dan sesungguhnya Kami telah menguji orang2 sebelum mereka, maka sesungguhnya Allah mengetahui orang2 yg benar dan sesungguhnya Dia mengetahui orang2 yg berdusta.

KENAPA AKU TIDAK MENDAPATKAN APA YG AKU IDAM-IDAMKAN?
Surah al-baqarah,ayat 216
boleh jadi kamu membenci sesuatu, padahal ia amat baik untuk kamu, dan boleh jadi(pula) kamu menyukai sesuatu padahal ia amat buruk bagimu;Allah mengetahui, sedangkan kamu tidak mengetahui.

KENAPA UJIAN SEBERAT INI?
Surah al-baqarah,ayat 286
Allah tidak membebani seseorang melainkan sesuai dengan kesanggupannya

RASA KEKECEWAAN?
Surah al-imran,ayat 139
Janganlah kamu bersikap lemah, dan janganlah pula kamu bersedih hati,padahal kamulah orang2 yg paling tinggi darjatnya,jika kamu orang2 yang beriman.

BAGAIMANA AKU HARUS MENGHADAPINYA?
Surah al-imran,ayat 200
Hai orang2 yang beriman,bersabarlah kamu dan kuatkanlah kesabaran kamu dan tetaplah bersiap siaga(di perbatasan negerimu)dan bertaqwalah kepada Allah supaya kamu beruntung.

Surah al-baqarah,ayat 45
jadikanlah sabar dan solat sebagai penolongmu.dan sesungguhnya yang demikian itu sungguh berat kecuali bagi orang2 yg kusyuk.

APA YANG AKU DAPAT DARI SEMUA INI?
Surah at-taubah,ayat 111
sesungguhnya Allah telah membeli orang2 mukmin,diri dan harta mereka dengan memberikan syurga kepada mereka.

KEPADA SIAPA AKU BERHARAP?
Surah at-taubah,ayat 129
cukuplah Allah bagiku, tadak ada Allah selain Dia.hanya kepadaNya aku bertawakkal

AKU TAK DAPAT BERTAHAN LAGI!!!
Surah yusuf,ayat 87
dan jangan kamu berputus asa dari rahmat Allah.sesungguhnya tiada berputus asa dari rahmat Allah,melainkan kaum yang kafir.

Surah an-nisaa',ayat 86
apabila kamu menghormati denagn sesuatu penghormatan, maka balaslah penghormatan itu dengan lebih baik,atau balaslah dengan yang serupa.sesungguhnya Allah memperhitungkan segala sesuatu.

Pesan Hasan Al-Banna:"sesungguhnya amanah yang ada itu lebih banyak dari waktu yang tersedia,untuk itu bantulah saudaramu dalam menyelesaikannya serta sederhanakanlah apa yang boleh diserderhanakan"saat tak seorang pun faham akan perasaanmu,berlarilah kepada-Nya..

IN EVERY GOOD DEEP ALLAH WILL HELP!





0 komen: